2. november 2022 kell 15:07

Foto: Pixabay / Simon
Unustage Big Brother, Big MUM on Google’i uus tööriist konservatiivide mahasurumiseks. MUM-i ehk Multitask Unified Modelit reklaamiti eelmisel aastal ettevõtte uue masinõppe algoritmina. MUM-i kirjeldati algselt kui uuenduslikku viisi, mis võimaldab Google’i sureval otsinguteenusel vastata loomuliku keele küsimustele, tuginedes mitmele allikale. Kuigi MUM-i rakendused tundusid algselt apoliitilised, muutus see kiiresti… Artikli autor on David Horowitzi vabaduskeskuse ajakirjanikDaniel Greenfield.
Google päästis MUM-i esmalt valla selleks, et võidelda info vastu, mida ta pidas COVID-i “desinformatsiooniks”, tagades, et kõik näeksid “kvaliteetset ja õigeaegset teavet usaldusväärsetelt tervishoiuasutustelt nagu Maailma Terviseorganisatsioon”. Vähendades allikate arvu ainult nendele, mis on tema tegevuskavaga nõus, suudab Google pakkuda kiireid tulemusi ja vabaneda erinevatest seisukohtadest.
Forbesi artiklis kirjeldati, kuidas MUM “kontrollib teavet mitmest usaldusväärsest allikast”, et võimaldada “süsteemil jõuda üldisele konsensusele”. Google oli kunagi rajanud oma otsingu interneti tohutu mitmekesisuse ümber, kuid viimase kümnendi on ta kulutanud internetisügaviku mitmekesisuse ja sügavuse tühjaks ammutamisele ning asendanud selle oma pinnapealse madala konsensusega.
Google on ammu lakanud olemast viis erinevate vastuste leidmiseks ja selle otsingutulemused on tahtlikult korduvad. Otsing on illusioon. Kasutaja arvab, et ta sirvib internetti, kui ta tegelikult Google’i müüriga ümbritsetud aias tühjalt rattail ringi käia laseb. See on kõige ilmsem ostlemises ja poliitikas: kaks valdkonda, kus Google’il on tugevad huvid ja mis üritab kasutajaid manipuleerida uskuma, et nad uurivad valikuid, kui neile toidetakse ette vaid teatud teema-variatsioone.
Kõik on nõus sama faktiga
Ehk nagu Google’i otsinguosakonna asepresident Pandu Nayak oma hiljutises postituses kirjutas: „Kasutades meie uusimat tehisintellekti mudelit Multitask Unified Model (MUM), saavad meie süsteemid nüüd aru konsensuse mõistest, mis tähendab, et mitu kvaliteetset allikat veebis nõustuvad kõik sama faktiga.
Viimane asi, mida maailm vajab, on veel üks tsentraliseeritud arvutisüsteem, mis saavutaks konsensuse.
Google ei nõustu paljude oma kasutajatega selles osas, mida tähendavad “usaldusväärsed allikad” või “kvaliteetsed allikad”. MUM aitab Big Techi otsingumonopolil saavutada konsensust, õigustades seda väitega, et see on universaalne fakt, ja reklaamida oma saidil jupikesi, mis seda konsensust edendavad.
Monopol ei näe oma otsinguteenust saitide järjestamise viisina. Big Techi monopol, nagu ka tema kolleegid, ei taha, et kasutajad tema lehekülgedelt lahkuksid, ja soovib neile oma otsingumootoris peale sundida “konsensuslikku” vastust. MUM on veel üks tööriist kasutajate digitaalsel istandusel hoidmiseks. MUM-i aluseks olev idee on otsingu jätkuv ümberdefineerimine, mitte kui allikate massiivi sirvimine, vaid kui viis ühe kindla vastuse andmiseks.
Google’i töötajad on juba pikka aega olnud võlutud kinnisideest kopeerida Star Treki fantaasiaarvuti, mis pakuks robotliku naishäälega vastuseid kõikidele küsimustele.
MUM on Suure Õe loomise järgmine samm
“Star Treki arvuti pole lihtsalt metafoor, mida kasutame, et selgitada teistele, mida me ehitame. See on ideaal, mida me sihime – ideaalne versioon, mis on tehtud realistlikult,“ kiitles Amit Singhal, tollane Google’i otsingu edetabelimeeskonna juht.
Singhal oli hiljem sunnitud seksuaalse ahistamise süüdistuste tõttu ettevõttest lahkuma.
“See oli ideaalne otsingumootor,” rääkis ta Star Treki arvutist. “Võite esitada talle küsimuse ja see ütleb teile täpselt õige vastuse, ühe õige vastuse – ja mõnikord ütleb see teile asju, mida pidite enne küsimist teadma.”
2022. aastal on Google’i otsing lootusetult katki, sest ettevõttel pole enam huvi pakkuda otsinguteenust, mis muutis ta monopoliks, andes järjestatud nimekirja erinevatest tulemustest, vaid soovib, et kõik räägiksid oma telefoni ja saaksid ühe vastuse. Konsensus.
Google’i väljavõtted ja teadmiste istungid tõrjuvad välja lingid tegelikele lehekülgedele ja annavad monopoli väitel lõpliku vastuse. Selle otsinguassistent on samamoodi seadistatud ühe vastuse andmiseks. Google ei taha, et te vastuseid võrdleksite, vaid kuulaksite MUM-i.
Ja mõnikord soovib Google teile teavet anda enne, kui te seda küsite
Kui teil on täiustatud Android-telefon, võite avastada, et Google’i assistent katkestab vestlused, et pakkuda oma “ülevaateid”. Google püüab ennetavate propagandakampaaniate abil ka seda, mida ta peab “desinformatsiooniks”, “eelnevalt paljastada”.
Jigsaw, ettevõtte kõige selgemalt poliitiline haru, uurib arvamusi, mida ta nimetab “ennetavaks möödahiilimiseks” või ründab seisukohti, millele ta vastu astub, enne kui need isegi leviku saavutavad. Google Jigsaw katsetab praegu eksperimentaalselt eelpunkimist, et võidelda Poolas ja teistes Ida-Euroopa riikides Ukraina migrantide vastu suunatud “desinformatsiooniga”. See on ainult test ja Jigsaw loodab, et tema “teadlaste” arendatavatele teabetehnikatele leitakse palju laiemat rakendust keeldudele, mis hõlmavad kõike alates globaalse soojenemise kahtluse alla seadmisest, meditsiiniekspertidele vasturääkimisest ja 2020. aasta valimistulemuste arutamisest. Need on aken ettevõtte poliitilistesse tegevuskavadesse ja sellesse, kuidas see püüab poliitilist konformsust jõustada.
Kuigi Google püüab kitsendada oma platvormidel vastuvõetava teabe sfääri, teeb Google koostööd vasakpoolse Poynteri instituudiga, mis on üks kurikuulsamaid faktikontrolli rämpspostitajaid, et arendada “meediakirjaoskust”. Ettevõte väidab, et kulutas 75 miljonit dollarit, et võidelda “desinformatsiooniga”. Ja kes määrab, mis on desinformatsioon? See, kes kontrollib algoritme.
Vahevalimiste lähenedes lubas YouTube’i pressiesindaja Ivy Choi, et videosaidi soovitused “toovad pidevalt ja silmapaistvalt esile autoriteetsetest uudisteallikatest pärit vaheperioodiga seotud sisu ja piiravad kahjuliku vaheperioodiga seotud valeinformatsiooni levikut.” Tehniline termin selle kohta on massipropaganda. Just seda Big Tech teebki.
Mugavalt üksmeelne internet
Internet oli revolutsiooniline avastus, sest lõhkus massipropaganda kesksed süsteemid, mis võimaldasid valitsusel ja käputäiel meestel ajalehtede, raadiojaamade, kinode ja telerite kaudu jõustada abitule avalikkusele oma konsensust. Big Techi Web 2.0 tappis revolutsiooni ja taastas oligarhia. Selle monopolistid näevad internetti vaid kiirema viisina massidele kaasahaaravama propaganda edastamiseks.
Big Techi monopolid said alguse veebi taltsutamisega, vähendades selle tohutuid lubadusi ja sisu mitmekesisust väiksemateks müüriga ümbritsetud aedikuteks, mida nad saaksid domineerida ja millega raha teenida. Facebook neelas alla enamiku internetis leiduvatest sotsiaalsetest suhtluskanalitest ja lukustas selle oma privaatsesse platvormi. Google on otsustanud teha sama asja kogu interneti segadust tekitava ideedeaparaadiga.
Kui Google’i vanem-asepresident Prabhakar Raghavan esimest korda MUM-i tutvustas, pakkus ta välja, et eesmärk on mitte ainult “arendada paremat arusaamist veebis leiduvast teabest, vaid ka paremini mõista maailma.” Mis toimub internetis, ei pea jääma ainult internetti.
Konservatiivid on üks kultuurilisi tõkkeid, sest nende olemasolu tuletab selgelt meelde, et Big Tech ei kontrolli kõike. Kuigi selle juhid ja töötajad on sotsiaalselt isoleeritud virgunud (woke – algul oli tegemist mustanahaliste slängisõnaga, mida kasutades soovitas folklaulja Lead Belly juba 1938. aastal hoida silmad lahti korrakaitsjate suhtes ehk tegu on teadliku hoiakuga märgata rassismi ilminguid ühiskonnas – toim.).
MUM on järjekordne vahend totalitaarse konsensuse jõustamiseks vastukaaluks interneti mitmekesisusele.
Google ei taha, et te mõtleksite teisiti või mõtleksite ise, vaid ta soovib, et kasutajad oleks vait ja kuulaks Big MUM-i.
Allikas: danielgreenfield.org
Daniel Greenfield David Horowitzi vabaduskeskuse ajakirjanik. See artikkel ilmus varem keskuse ajakirjas Front Page.
Tõlkis Sander Soomaa
Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.